Валентин Тарасенко: Комунальні заклади охорони здоров’я отримують управлінську та фінансову автономію



Валентин Тарасенко: Комунальні заклади охорони здоров’я отримують управлінську та фінансову автономіюУ 2018 році в Україні стартувала реформа системи охорони здоров’я, яка передбачає зміну фінансування медичної галузі . Основоположними документами реалізації таких змін стали закони «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів» та «Про підвищення доступності та якості медичного обслуговування у сільській місцевості».

Головною метою започаткованої реформи є принципові зміни у системі фінансування медицини. Якщо раніше держава утримувала медичні заклади, то тепер бюджетні кошти «йтимуть» на закупівлю у медичних закладів їхніх послуг. Держава платитиме за послуги не лише державним і комунальним, але й приватним медичним закладам. Останнє забезпечить конкурентну складову у виборі пацієнта медичного закладу, відповідно – підвищить якість надання послуг в лікувальних установах; позбавить необхідності фінансування лікарень, які не мають навантаження, на яке вони розраховані, а також дасть свободу лікарям, що зможуть надавати власні послуги як приватні підприємці. Валентин Тарасенко: Комунальні заклади охорони здоров’я отримують управлінську та фінансову автономіюТаким чином, система охорони здоров’я, яка до цього функціонувала за принципом планової економіки, тепер реформується до сучасних ринкових реалій. Фактично медичні послуги надаватимуться на страховій основі: кожен громадянин платить загальні податки, а з них держава виокремить частку на медичне страхування.

Як зазначає головний лікар комунального некомерційного підприємства «Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради» Олександр Дудник, із 2020 року фінансування медичної галузі запрацює за новими умовами. Пацієнта будуть везти до найближчої лікарні, а державні кошти перерахують на ту лікарню, в яку його доставили та залежно від того, скільки пацієнтів обслуговує лікарня.

Таким чином, командно-адміністративну модель взаємовідносин між постачальником медичних послуг та їх замовником замінює контрактна модель, у якій взаємовідносини регулюються договорами. За зазначеними договорами розпорядник бюджетних коштів діятиме в інтересах пацієнтів як третя сторона-платник, а заклад охорони здоров’я виступатиме як постачальники послуг. Запровадження такої моделі взаємовідносин потребує надання державним і комунальним закладам охорони здоров’я управлінської та фінансової автономії.

Валентин Тарасенко: Комунальні заклади охорони здоров’я отримують управлінську та фінансову автономіюЗа словами першого заступника голови обласної ради Валентина Тарасенка, цей крок до реалізації змін в обласній медицині зроблено. Минулого року сесіями було схвалено ряд рішень, що забезпечують зміну юридичного статусу обласних медичних закладів шляхом реорганізації їх у комунальні некомерційні підприємства. Це, зокрема, стосується обласних –онкологічного, психоневрологічного, наркологічного, шкіро-венерологічного та протитуберкульозного диспансерів, обласної лікарні, дитячої обласної та психіатричної лікарень, обласного кардіологічного центру й центру планування сім’ї та репродукції людини, обласної стоматологічної поліклініки, госпіталю ветеранів війни і обласної станції переливання крові.

– Кошти із державного бюджету тепер «йтимуть за пацієнтом». Виплачувати лікарням їх будуть по факту наданої медичної послуги. Якщо говорити коротко, новий статус, якого набули наші медичні заклади, – це збільшення господарської і фінансової самостійності установ, гнучкості в управлінні ними та підвищення ефективності використання ресурсів – матеріальних і людських, – зазначив перший заступник голови обласної ради.


Виконавчий апарат обласної ради

Друкувати   Версія для друку