19 липня 2013, 12:48
Оксана Сіренко, «Черкаський край», №58, 19 липня 2013 року
Реформування місцевого самоврядування має відбуватися на засадах децентралізації владних повноважень, консолідації ресурсного забезпечення та стратегічного планування розвитку територіальних громад.
Тому впродовж останніх трьох років представники обласної ради регулярно працюють у сільських, селищних, районних та міських громадах. Голови постійних комісій, депутати виїжджають на місця щоб ознайомитися з проблемами та знайти можливості їх вирішення. В центрі уваги, насамперед, вивчення питань формування самодостатніх громад; зміцнення дохідної бази місцевих бюджетів; створення сприятливих умов, що мотивують місцеві органи влади на пошук нових резервів для формування своєї казни, ефективного, економного витрачання ресурсів.
– На мою думку, реформа місцевого самоврядування приречена на успіх. Вона назріла, для неї є всі об’єктивні передумови. І політична воля керівництва країни, і готовність та бажання територіальних громад жити по-новому і бути господарями у своєму домі. А це головне!, – коментує ситуацію заступник голови обласної ради Василь Касян.
За його словами, яскравий приклад тому – різні місцеві ініціативи громад. Так, представники органів місцевого самоврядування знайомі з умовами Всеукраїнського конкурсу проектів і програм розвитку місцевого самоврядування; проекту ЄС/ПРООМ «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду»; діяльністю Українського фонду соціальних інвестицій та іншими. Практично кожен другий брав і бере в них участь.
– Це переконливий приклад того, як громади поступово позбавляються від утриманської психології, переймають досвід європейських країн, де основні проблеми соціально-економічного розвитку територій розв’язуються на місцях, – говорить Василь Петрович.
Впроваджуючи ті чи інші мікро-проекти, які вони самі ж обирають, розробляють, захищають, співфінансують, органи місцевого самоврядування спільно з жителями громад відчувають свою відповідальність за кінцевий результат, налагоджують ефективне партнерство. Проте, за словами Василя Касяна, усе це мікропроекти. Самостійно ж велика частина територіальних громад сьогодні не здатна повною мірою реалізовувати повноваження місцевого самоврядування через відсутність необхідних фінансових ресурсів:
– Сучасна бюджетна система України спрямована, переважно, на підтримку дотаційних територіальних громад та регіонів. Діє правило – чим більше надходжень до місцевого бюджету здійснюється за рахунок внутрішніх джерел, тим більшого вилучення слід чекати в наступному бюджетному році.
Отож, вже сьогодні Уряд країни при розробці основних напрямків бюджетної політики на 2014 рік, розпочав вирішення основного завдання, поставленого Президентом України, щодо реалізації нової регіональної фінансової політики. Це, передусім, децентралізація місцевих бюджетів, запровадження принципу субсидіарності, який в ході реформи місцевого самоврядування дозволить значно підвищити якість муніципальних і державних послуг населенню, покращити соціальний комфорт людей.
Крім того, Василь Петрович відзначив:
– Система територіальної організації влади, що дісталася нашій країні у спадок, є багато в чому нераціональною. Тому обговорювалися різні підходи до розв’язання цієї проблеми. Наша загальна думка: при проведенні адміністративно-територіальної реформи до кожного регіону треба підходити індивідуально. Територіальні утворення формувалися десятиліттями. Їхні межі історично та соціально виправдали себе. Люди звикли до них. На мій погляд, тут не можна рубати з плеча. Слід знаходити шляхи оптимізації управління в рамках територій, що сформувалися історично. Сьогодні, я не маю сумніву, настав час реформи місцевого самоврядування і ми готові до неї. Обласна рада та обласна державна адміністрація узагальнюють пропозиції, які надходять на їх адресу щодо обговорення проекту Концепції. Частину з них взято до виконання в цьому році з надією на те, що тільки спільними зусиллями вони будуть впроваджені в інтересах громади Черкащини.
Реформування місцевого самоврядування має відбуватися на засадах децентралізації владних повноважень, консолідації ресурсного забезпечення та стратегічного планування розвитку територіальних громад.
Тому впродовж останніх трьох років представники обласної ради регулярно працюють у сільських, селищних, районних та міських громадах. Голови постійних комісій, депутати виїжджають на місця щоб ознайомитися з проблемами та знайти можливості їх вирішення. В центрі уваги, насамперед, вивчення питань формування самодостатніх громад; зміцнення дохідної бази місцевих бюджетів; створення сприятливих умов, що мотивують місцеві органи влади на пошук нових резервів для формування своєї казни, ефективного, економного витрачання ресурсів.
– На мою думку, реформа місцевого самоврядування приречена на успіх. Вона назріла, для неї є всі об’єктивні передумови. І політична воля керівництва країни, і готовність та бажання територіальних громад жити по-новому і бути господарями у своєму домі. А це головне!, – коментує ситуацію заступник голови обласної ради Василь Касян.
За його словами, яскравий приклад тому – різні місцеві ініціативи громад. Так, представники органів місцевого самоврядування знайомі з умовами Всеукраїнського конкурсу проектів і програм розвитку місцевого самоврядування; проекту ЄС/ПРООМ «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду»; діяльністю Українського фонду соціальних інвестицій та іншими. Практично кожен другий брав і бере в них участь.
– Це переконливий приклад того, як громади поступово позбавляються від утриманської психології, переймають досвід європейських країн, де основні проблеми соціально-економічного розвитку територій розв’язуються на місцях, – говорить Василь Петрович.
Впроваджуючи ті чи інші мікро-проекти, які вони самі ж обирають, розробляють, захищають, співфінансують, органи місцевого самоврядування спільно з жителями громад відчувають свою відповідальність за кінцевий результат, налагоджують ефективне партнерство. Проте, за словами Василя Касяна, усе це мікропроекти. Самостійно ж велика частина територіальних громад сьогодні не здатна повною мірою реалізовувати повноваження місцевого самоврядування через відсутність необхідних фінансових ресурсів:
– Сучасна бюджетна система України спрямована, переважно, на підтримку дотаційних територіальних громад та регіонів. Діє правило – чим більше надходжень до місцевого бюджету здійснюється за рахунок внутрішніх джерел, тим більшого вилучення слід чекати в наступному бюджетному році.
Отож, вже сьогодні Уряд країни при розробці основних напрямків бюджетної політики на 2014 рік, розпочав вирішення основного завдання, поставленого Президентом України, щодо реалізації нової регіональної фінансової політики. Це, передусім, децентралізація місцевих бюджетів, запровадження принципу субсидіарності, який в ході реформи місцевого самоврядування дозволить значно підвищити якість муніципальних і державних послуг населенню, покращити соціальний комфорт людей.
Крім того, Василь Петрович відзначив:
– Система територіальної організації влади, що дісталася нашій країні у спадок, є багато в чому нераціональною. Тому обговорювалися різні підходи до розв’язання цієї проблеми. Наша загальна думка: при проведенні адміністративно-територіальної реформи до кожного регіону треба підходити індивідуально. Територіальні утворення формувалися десятиліттями. Їхні межі історично та соціально виправдали себе. Люди звикли до них. На мій погляд, тут не можна рубати з плеча. Слід знаходити шляхи оптимізації управління в рамках територій, що сформувалися історично. Сьогодні, я не маю сумніву, настав час реформи місцевого самоврядування і ми готові до неї. Обласна рада та обласна державна адміністрація узагальнюють пропозиції, які надходять на їх адресу щодо обговорення проекту Концепції. Частину з них взято до виконання в цьому році з надією на те, що тільки спільними зусиллями вони будуть впроваджені в інтересах громади Черкащини.