07 лютого 2019, 19:57
Найближчі 7 років ефективність розвитку кожного регіону значною мірою залежатиме від того, як саме буде побудований процес стратегічного планування у 2019 році. Вже зараз в областях приступають до підготовки регіональних стратегій розвитку на 2021-2027 роки та планів заходів з їх реалізації. У Мінрегіоні дали чіткий сигнал – державні кошти у наступні роки будуть спрямовувати на фінансування проектів розвитку лише у відповідності до якісно розроблених регіональних стратегічних документів.
Перший заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода провів спеціальну онлайн-нараду з представниками обласних державних адміністрацій, обласних рад, Центрів розвитку місцевого самоврядування, агенцій регіонального розвитку, на якій обговорили питання підготовки регіональних стратегій розвитку на новий програмний період 2021 – 2027 років. Захід відбувся у центральному офісі Української асоціації районних та обласних рад.
В’ячеслав Негода зробив наголос на кількох важливих для регіонів складових у підготовці стратегічних документів.
Найперше – регіони повинні провести ґрунтовний аналіз помилок, яких вони допустилися у попередніх стратегіях розвитку. Друге – система стратегічних планувальних документів регіонального рівня повинна повністю відповідати вимогам законодавства щодо державної регіональної політики (ДРП).
«Найбільша помилка попереднього періоду у тому, що регіони відбирали на фінансування проекти, спрямовані на освоєння коштів, а не на створення нових робочих місць та зростання доходів бюджетів. Ця помилка має свої причини. Деякі регіональні стратегії були неякісними, розробленими в кабінетній тиші, без врахування затвердженої методики та обговорення з представниками бізнесу та наукових закладів, органів місцевого самоврядування, регіональними експертами. І ще – відбір регіональними органами влади проектів на фінансування за кошти ДФРР, інших бюджетних програм не був спрямований на досягнення завдань регіональних стратегій. Така практика є неприйнятною і безперспективною», – зазначив В’ячеслав Негода.
Також серед поширених помилок – вибір цілей окремих стратегій обґрунтований не логікою, а суб’єктивними чинниками; низька якість описів технічних завдань на проекти; у деяких регіонах вартість плану заходів з реалізації стратегії регіону перевищує десятки мільярдів гривень, а це ресурси, які регіон не зможе акумулювати за період дії плану реалізації.
До прикладу, в країнах ЄС діє «запобіжник» від таких помилок. Жоден регіон не отримує доступу до коштів структурних фондів, доки не виконає вимог нормативної бази, визначених Європейською Комісією. В Україні, на жаль, такого запобіжника поки немає, тож якість розроблених регіонами стратегічних документів ніяк не впливає на шанси отримати кошти на реалізацію державної регіональної політики.
«Але Мінрегіон найближчим часом планує отримати повноваження щодо надання висновків про відповідність обласних стратегій та планів заходів з їх реалізації вимогам нормативної бази, що дозволить спрямовувати державні та місцеві ресурси лише на ті проекти, які матимуть найбільший вплив на підвищення конкурентоспроможності регіонів, соціально-економічну інтеграцію і просторовий розвиток, а також ефективне управління регіональним розвитком», – поінформував перший заступник міністра.
Він зосередив увагу на тому, що держава передала обласним органам влади повноваження і значні ресурси у сфері регіонального розвитку. За його словами, лише на прикладі використання коштів ДФРР можна помітити серйозні недоліки визначення пріоритетних проектів та програм розвитку.
«Як же регіони використали ці нові повноваження? Ми проаналізували більше півтори тисячі проектів, втілених у попередні роки. Виявилося, що жодної копійки з ДФРР регіони не спрямували у 82 % завдань регіональних стратегій розвитку, передусім тих, які мають прямий вплив на підвищення конкурентоспроможності регіональних економік. 35 % проектів взагалі не передбачені відповідними планами заходів з реалізації регіональних стратегій. Територія впливу 63% проектів не перевищує розмірів однієї громади. Ось така не приваблива картина.
Тому до нормативної бази ДФРР передбачено внести зміни, які забезпечать жорстку прив’язку проекту до конкретного технічного завдання з плану реалізації регіональної стратегії. Тепер буде щорічне оголошення переліку технічних завдань, в рамках яких відбувається конкурсний відбір проектів. А змагатимуться проекти в межах одного, а не між різними технічними завданнями», – констатував В’ячеслав Негода.
Він повідомив, що Мінрегіон очікує створення в кожній області робочих груп а також календарний план їх діяльності з тим, щоб до 1 грудня цього року вийти на розроблені проекти стратегій регіонального розвитку 2021-2027. Міністерство буде активно взаємодіяти і координувати процес розроблення зазначених стратегій.
Перший заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ В’ячеслав Негода провів спеціальну онлайн-нараду з представниками обласних державних адміністрацій, обласних рад, Центрів розвитку місцевого самоврядування, агенцій регіонального розвитку, на якій обговорили питання підготовки регіональних стратегій розвитку на новий програмний період 2021 – 2027 років. Захід відбувся у центральному офісі Української асоціації районних та обласних рад.
В’ячеслав Негода зробив наголос на кількох важливих для регіонів складових у підготовці стратегічних документів.
Найперше – регіони повинні провести ґрунтовний аналіз помилок, яких вони допустилися у попередніх стратегіях розвитку. Друге – система стратегічних планувальних документів регіонального рівня повинна повністю відповідати вимогам законодавства щодо державної регіональної політики (ДРП).
«Найбільша помилка попереднього періоду у тому, що регіони відбирали на фінансування проекти, спрямовані на освоєння коштів, а не на створення нових робочих місць та зростання доходів бюджетів. Ця помилка має свої причини. Деякі регіональні стратегії були неякісними, розробленими в кабінетній тиші, без врахування затвердженої методики та обговорення з представниками бізнесу та наукових закладів, органів місцевого самоврядування, регіональними експертами. І ще – відбір регіональними органами влади проектів на фінансування за кошти ДФРР, інших бюджетних програм не був спрямований на досягнення завдань регіональних стратегій. Така практика є неприйнятною і безперспективною», – зазначив В’ячеслав Негода.
Також серед поширених помилок – вибір цілей окремих стратегій обґрунтований не логікою, а суб’єктивними чинниками; низька якість описів технічних завдань на проекти; у деяких регіонах вартість плану заходів з реалізації стратегії регіону перевищує десятки мільярдів гривень, а це ресурси, які регіон не зможе акумулювати за період дії плану реалізації.
До прикладу, в країнах ЄС діє «запобіжник» від таких помилок. Жоден регіон не отримує доступу до коштів структурних фондів, доки не виконає вимог нормативної бази, визначених Європейською Комісією. В Україні, на жаль, такого запобіжника поки немає, тож якість розроблених регіонами стратегічних документів ніяк не впливає на шанси отримати кошти на реалізацію державної регіональної політики.
«Але Мінрегіон найближчим часом планує отримати повноваження щодо надання висновків про відповідність обласних стратегій та планів заходів з їх реалізації вимогам нормативної бази, що дозволить спрямовувати державні та місцеві ресурси лише на ті проекти, які матимуть найбільший вплив на підвищення конкурентоспроможності регіонів, соціально-економічну інтеграцію і просторовий розвиток, а також ефективне управління регіональним розвитком», – поінформував перший заступник міністра.
Він зосередив увагу на тому, що держава передала обласним органам влади повноваження і значні ресурси у сфері регіонального розвитку. За його словами, лише на прикладі використання коштів ДФРР можна помітити серйозні недоліки визначення пріоритетних проектів та програм розвитку.
«Як же регіони використали ці нові повноваження? Ми проаналізували більше півтори тисячі проектів, втілених у попередні роки. Виявилося, що жодної копійки з ДФРР регіони не спрямували у 82 % завдань регіональних стратегій розвитку, передусім тих, які мають прямий вплив на підвищення конкурентоспроможності регіональних економік. 35 % проектів взагалі не передбачені відповідними планами заходів з реалізації регіональних стратегій. Територія впливу 63% проектів не перевищує розмірів однієї громади. Ось така не приваблива картина.
Тому до нормативної бази ДФРР передбачено внести зміни, які забезпечать жорстку прив’язку проекту до конкретного технічного завдання з плану реалізації регіональної стратегії. Тепер буде щорічне оголошення переліку технічних завдань, в рамках яких відбувається конкурсний відбір проектів. А змагатимуться проекти в межах одного, а не між різними технічними завданнями», – констатував В’ячеслав Негода.
Він повідомив, що Мінрегіон очікує створення в кожній області робочих груп а також календарний план їх діяльності з тим, щоб до 1 грудня цього року вийти на розроблені проекти стратегій регіонального розвитку 2021-2027. Міністерство буде активно взаємодіяти і координувати процес розроблення зазначених стратегій.