Наприкінці минулого тижня Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування розглянув Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку інституту старост №4535 та рекомендував Парламенту прийняти його за основу.
«На першому етапі децентралізації, коли спроможні громади лише починали формуватися, інститут старост себе, в цілому, виправдав. Хоча в деяких громадах, на жаль, у питаннях старост було занадто багато політики… Це стало причиною змін до виборчого законодавства, і старости тепер не обираються на прямих виборах, їх призначає рада за поданням голови. Але ми вважаємо, що мешканці громади усе ж мають впливати на вибір людини, яка представлятиме їхні інтереси в органах місцевого самоврядування громади. Вони мають також розуміти, які функції виконуватиме староста. Тому у цьому законопроекті пропонується обов’язково проводити громадське обговорення кандидатур на посаду старости з мешканцями перед їх внесенням на розгляд ради, яка його затверджує і звільняє. Враховуючи також, що в деяких великих громадах є понад півсотні населених пунктів, знімається норма про обовязковість входження старости до складу виконавчого комітету. Водночас він отримує гарантоване право на участь та виступ на засіданнях ради, виконкому, інших органах ради. Важливо також, що за рішенням органу місцевого самоврядування закріплюються за старостою окремі завдання адміністратора ЦНАПу. Ці норми є головними у законопроекті – усі інші положення врегульовують суто технічні питання: порядок створення старостинських округів, затвердження радою громади положень про старосту, суміщення посади старости тощо», - сказав у коментарі порталу «Децентралізація» заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода.
Окрім того, наголошується, що законопроєкт не матиме зворотної сили, отже, не стосуватиметься призначення старост, яке вже відбулося, або відбудеться до того, як запропоновані зміни набудуть чинності.
Як повідомлялося, зараз старости призначаються радою громади за поданням голови громади, при цьому зараз подекуди не береться до уваги думка жителів сіл і селищ у цьому питанні, бо ради і голови громад не зобов’язані за законом цього робити. Крім того, чинне законодавство не містить норм, які б дозволяли радам новостворених громад формувати старостинські округи. Потребують конкретизації також норми щодо можливості поєднувати посаду старости з іншою діяльністю.
За інформацією Мінрегіону, наразі у результаті децентралізації створено 1469 територіальних громад замість 11,5 тис. та сформовано 136 районів замість 490, що передбачає і скорочення кількості райдержадміністрацій. Міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов заявляв, що реформу децентралізації мають завершити у 2021 році.
Законопроект підготовлений Мінрегіоном та Комітетом Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування із залученням асоціацій органів місцевого самоврядування та експертів.
Основні положення цього законопроекту – нижче в інфографіці: