Пропозиція не створювати місцеві ради на субрегіональному рівні не співпадає з позицією профільної асоціації органів місцевого самоврядування. Про це інформує УАРОР.
17 жовтня на засіданні Ради донорів з питань децентралізації в Україні народний депутат, член комісії з питань правової реформи Олександр Корнієнко представив концепцію проекту змін до Конституції в частині територіальної організації влади та місцевого самоврядування.
Він одразу підкреслив, що це лише перший крок до створення відповідного законопроекту і в подальшому триватимуть консультації з усіма заінтересованими сторонами, у тому числі – з асоціаціями органів місцевого самоврядування. Над розробкою тексту проектних норм, за його словами, працюватиме спеціальна група, до складу якої увійдуть і юристи-конституціоналісти.
Олександр Корнієнко представив лише головні напрями майбутніх змін до Конституції.
Зокрема Концепція пропонує трирівневу систему адміністративно-територіального устрою – громада (базовий рівень), округ (субрегіональний рівень), регіон (області в теперішніх межах та Автономна Республіка Крим).
«Органи місцевого самоврядування ми пропонуємо закріпити на двох рівнях адмінтерустрою – на рівні громади, тут буде рада громади та її виконком, та на рівні області — обласна рада та її виконавчий орган. Новація у тому, що обласна рада отримує власний виконком і представляє спільні інтереси усіх громад регіону», — сказав Олександр Корнієнко. А от на субрегіональному рівні (районів чи округів) функцій для місцевого самоврядування, на думку народного депутата, не залишається.
«Щодо назви «округ» — питання дискусійне, і ми ще консультуватимемося і з експертами, і з громадськістю, чи не викликатиме вона якихось проблем. Ми хочемо відійти від назви «район», бо майбутній субрегіональний рівень не можна порівнювати з районами, що існують зараз. Округи будуть значно більшими за площею і населенням, їх буде близько 100, і матимуть зовсім інші функції. Щодо повноважень округу, поки що наш аналіз показав, що на цьому рівні немає спільних інтересів, щоб робити там орган місцевого самоврядування. Рівень округу ми плануємо зберегти для адміністративного управління, державного нагляду за законністю рішень місцевого самоврядування, та для так званої секторальної децентралізації – координації надання державних сервісів громадянам», — зазначив Олександр Корнієнко.
Ті ж повноваження місцевого самоврядування базового рівня, які громади не зможуть виконувати самостійно, на думку народного депутата, можна реалізовувати, використовуючи механізм міжмуніципального співробітництва.
Позиція щодо функціонування майбутніх районів, висловлена на засіданні Ради донорів, розходиться з думкою членів Всеукраїнської асоціації районних та обласних рад. У Резолюції УАРОР йдеться, що після укрупнення районів районі ради повинні мати чіткі повноваження, зокрема:
- управління та утримання спільних об’єктів культури, фізкультури, туризму, архітектурних пам’яток районного значення, а також управління іншим спільним комунальним майном та підприємствами комунальної власності територіальних громад району, утримання шкіл-інтернатів загального профілю, спеціалізованих шкіл;
- надання чітко визначених спеціалізованих медичних послуг, затвердження тарифів у сфері охорони здоров’я, відповідно до методики розрахунків таких тарифів;
- управління трудовими архівами та будинками соціальної допомоги;
- будівництво доріг та утримання транспортної інфраструктури районного значення;
- створення підрозділів для подолання наслідків стихійних лих та надзвичайних ситуацій;
- захист навколишнього середовища, сприяння розвитку рекреаційного потенціалу території району;
- сприяння соціально-економічного розвитку району, у тому числі, шляхом залучення інвестицій, грантів, міжнародної технічної допомоги.
Також керівників районних та обласних рад вважають за доцільне закріпити на рівні району повноваження щодо управління вторинною медициною та дорожнім господарством.