02 квітня 2015, 15:56
На адресу голови обласної ради Валентини Коваленко надійшла відповідь на звернення депутатів обласної ради, яке було надіслано до Верховної Ради щодо ініціювання процесу легалізації добровольчих батальйонів, що воюють на сході України проти російських агресорів. Зокрема, батальйонів «Карпатська Січ», Добровольчий Український Корпус «Правий Сектор», «ОУН», Міжнародний миротворчий батальйон імені Джохара Дудаєва.
За дорученням Голови Верховної Ради України Володимира Гройсмана звернення розглянуто і опрацьовано у Комітетах Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони та у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю.
У відповіді, підписаній головою Комітету Сергієм Пашинським, йдеться, що у межах питань, віднесених до відання Комітету, цей процес на практиці уже започатковано.
На сьогодні більшість добровольчих батальйонів підпорядковано й увійшли до структур відповідних військових формувань та правоохоронних органів у трьох різних варіантах. Так, частина з них стала спецпідрозділами Міністерства внутрішніх справ України (наприклад, батальйон «Азов») або входить до складу Національної гвардії України (наприклад, батальйон «Донбас»). Батальйони територіальної оборони перейшли у підпорядкування Міністерства оборони України (наприклад, 24-й батальйон територіальної оборони «Айдар»).
Щодо батальйонів, які залишаються поза структурою відповідних військових формувань та правоохоронних органів, чинне законодавство дає змогу особам, що входять до складу таких батальйонів, укласти контракт на проходження військової служби на строк від 1 до 5 років (див. абзац сьомий частини другої статті 23 Закону України «Про військовий обов\'язок і військову службу»). У такому разі вони набуватимуть статусу військовослужбовців і на них поширюватимуться усі гарантії соціального та правового захисту.
Окрім того, йдеться у повідомленні, наразі у Верховній Раді України зареєстровано ряд законопроектів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантій соціального захисту осіб, які добровільно захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, (реєстраційний №1056) та про внесення змін до статті 17 Закону України «Про оборону України» (щодо захисту громадянами України суверенітету і територіальної цілісності України), реєстраційний №1915), що спрямовані на вирішення питання легалізації добровольчих батальйонів.
У ході опрацювання згаданих проектів Міністерство оборони України повідомило Комітет про готовність укласти контракт на проходження військової служби у Збройних Силах України з усіма представниками добровольчих батальйонів ДУК «Правий сектор» та «ОУН», які виявили бажання проходити військову службу у Збройних Силах, та розмістити їх на посадах за їх бажанням у військових частинах.
Принагідно голова Комітету звертає увагу на те, що відповідно до статті 17 Конституції України на території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом. Згадка у законі про можливість створення та функціонування будь-яких добровольчих збройних формувань є недостатньою для їх легалізації. Законом має визначатися організація та порядок діяльності таких формувань (правовий статус, комплектування, завдання і функції формування, права і обов\'язки особового складу, проходження служби, дисциплінарної відповідальності, соціального захисту тощо).
За дорученням Голови Верховної Ради України Володимира Гройсмана звернення розглянуто і опрацьовано у Комітетах Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони та у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю.
У відповіді, підписаній головою Комітету Сергієм Пашинським, йдеться, що у межах питань, віднесених до відання Комітету, цей процес на практиці уже започатковано.
На сьогодні більшість добровольчих батальйонів підпорядковано й увійшли до структур відповідних військових формувань та правоохоронних органів у трьох різних варіантах. Так, частина з них стала спецпідрозділами Міністерства внутрішніх справ України (наприклад, батальйон «Азов») або входить до складу Національної гвардії України (наприклад, батальйон «Донбас»). Батальйони територіальної оборони перейшли у підпорядкування Міністерства оборони України (наприклад, 24-й батальйон територіальної оборони «Айдар»).
Щодо батальйонів, які залишаються поза структурою відповідних військових формувань та правоохоронних органів, чинне законодавство дає змогу особам, що входять до складу таких батальйонів, укласти контракт на проходження військової служби на строк від 1 до 5 років (див. абзац сьомий частини другої статті 23 Закону України «Про військовий обов\'язок і військову службу»). У такому разі вони набуватимуть статусу військовослужбовців і на них поширюватимуться усі гарантії соціального та правового захисту.
Окрім того, йдеться у повідомленні, наразі у Верховній Раді України зареєстровано ряд законопроектів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо гарантій соціального захисту осіб, які добровільно захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, (реєстраційний №1056) та про внесення змін до статті 17 Закону України «Про оборону України» (щодо захисту громадянами України суверенітету і територіальної цілісності України), реєстраційний №1915), що спрямовані на вирішення питання легалізації добровольчих батальйонів.
У ході опрацювання згаданих проектів Міністерство оборони України повідомило Комітет про готовність укласти контракт на проходження військової служби у Збройних Силах України з усіма представниками добровольчих батальйонів ДУК «Правий сектор» та «ОУН», які виявили бажання проходити військову службу у Збройних Силах, та розмістити їх на посадах за їх бажанням у військових частинах.
Принагідно голова Комітету звертає увагу на те, що відповідно до статті 17 Конституції України на території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом. Згадка у законі про можливість створення та функціонування будь-яких добровольчих збройних формувань є недостатньою для їх легалізації. Законом має визначатися організація та порядок діяльності таких формувань (правовий статус, комплектування, завдання і функції формування, права і обов\'язки особового складу, проходження служби, дисциплінарної відповідальності, соціального захисту тощо).