19 січня 2011, 16:45
Нещодавно в області було прийнято цільову програму забезпечення пожежної безпеки на період до 2015 року. Це одна з перших програм, схвалених новим складом обласної ради ще до Нового року. З проханням прокоментувати цю подію, ми звернулися до голови Черкаської обласної ради Черняка Валерія Петровича.
– Валерію Петровичу, чи не могли б ви більш детально розповісти про обставини прийняття цієї Програми.
– На превеликий жаль, останні роки у сфері техногенної і природної безпеки в Україні, як і в цілому в світі, позначаються кардинальними змінами. Згадаймо 2010-й рік: холодна зима з великими сніговими заметами на дорогах, що охопили країну, загроза найбільшої за останні десятиліття весняної повені, паводки на території західних областей та в українській частині басейну ріки Дунай. А також надзвичайно спекотне літо з тривалим періодом найвищого п’ятого рівня пожежної небезпеки у 18 регіонах України, значна кількість загорянь і пожеж в природних екосистемах, особливо у лісах. Усе це, звісно, не обходило й нашу область, в якій вистачає і власних проблем. Це й потенційно-небезпечні об’єкти та об’єкти підвищеної небезпеки, значна кількість водних об’єктів, дамб, шлюзів, інших гідротехнічних споруд. Загрозу екологічному середовищу становлять і наявні непридатні отрутохімікати, що загрожують потраплянням до питної води. Небезпечними для жителів Черкащини є й вибухонебезпечні предмети, що залишила минула війна. Прикро визнавати, але за роки незалежності держави мало не повністю втрачено систему протипожежного захисту в сільській місцевості.
Такі вже сьогоднішні реалії, що жити і працювати нам доводиться у складному світі. Тож першочергове завдання влади зробити усе необхідне для безпеки суспільства і належної охорони навколишнього середовища, тому прийняття такої програми сприяє зосередженню зусиль як з боку влади, так і керівників відомств та галузей народного господарства на вирішення нагальних питань задля охорони та збереження життя наших громадян, а також об’єктів господарювання від пожеж.
– Валерію Петровичу, пригадую, як непросто приймалася попередня програма, яка діяла в області до 2010 року, тоді як цього разу цей документ отримав беззаперечну підтримку депутатів…
– Хочу нагадати читачам, що і в передвиборній програмі Партії регіонів «Будуємо нову країну», і в обласній програмі «Будуємо нову Черкащину» є цілий розділ, присвячений питанням безпеки наших громадян. Якщо ви проаналізуєте склад депутатів минулого скликання, то побачите, що в ньому не було жодного представника міністерства надзвичайних ситуацій, тоді, як в нашій раді їх двоє. Тож, на мою думку, це яскраве свідчення того, що черкащани, висловлюючи їм свою довіру, водночас вимагали подбати й про їх безпеку. Крім того, більшість з депутатів, які прийшли до ради від нашої політичної сили за мажоритарними округами, обіцяли забезпечення виборцям безпечного життя. Проект програми обговорювався та отримав схвалення постійних депутатських комісій обласної ради. Тож немає нічого дивного, що «Цільова програма забезпечення пожежної безпеки», в якій передбачено вирішення багатьох проблем цивільного захисту черкащан отримала підтримку депутатського корпусу. Пішов, так би мовити, зворотній процес, виборці дали нам завдання – ми його почали виконувати.
– Що особисто вас переконало підтримати цю програму? Коли ви вирішили її підтримати?
– Зауважу, що внесення цього, втім, як і будь-якого іншого питання, на розгляд сесії обласної ради, потребує ретельної попередньої його підготовки. І справа навіть не в тому, що в обласній раді ми маємо переконливу політичну більшість. Справа в професійному прийнятті рішень, які мають слугувати на користь розвитку нашого Черкаського краю, поліпшення життя наших земляків. Тож і проект цієї програми пройшов експертизу та узгодження в профільних комісіях. Ми багато спілкувалися із начальником обласного управління МНС Віктором Гвоздем, який представляв цей документ, зокрема, спочатку на президії, а потім і на сесії обласної ради.
Але особисто мене не треба було переконувати в його важливості. У мене за плечима велика медична практика, тож я бачив і людський біль, і страждання, і горе від втрати близьких, які не були напряму пов’язані із «звичними хворобами» – травмами, опіками, отруєннями… Повірте, мене не треба було переконувати. Якщо є можливість виключити бодай один небезпечний фактор для здоров’я людини, я, як лікар, повинен його використати.
На Черкащині, на жаль, досить часто відбуваються непередбачені, в тому числі і надзвичайні ситуації: виникають пожежі, виявляють вибухонебезпечні предмети. На сьогодні маємо вкрай запущене господарство з енергозабезпечення. Електромережі будувалися в 60-х роках минулого століття. Їх потужності були розраховані звісно, не таку кількість електроприладів та побутової техніки як нині, тож і не дивно, що вони часто не витримують перевантаження. З різноманітних причин щодня хтось в області потрапляє в біду. І тоді на допомогу приходять працівники управління МНС. Щоденно демонструючи мужність і відвагу, ризикуючи власним життям, саме вони приборкували стихію, рятували людей і майно. Знаю, що минулий рік видався особливо напруженим, і що інколи за добу вам доводилось реагувати на 10-15 надзвичайних подій.
Минулого року рятувальники ліквідували 2513 надзвичайних подій, на яких загинули 376 громадян, вдвічі більше були травмовані. На 1444 пожежах загинули 86 наших земляків, 67 травмовано. Матеріальні збитки від пожеж перевищили 29 мільйонів гривень. А людські втрати – взагалі неоціненні.
Тривожний факт – більшість пожеж виникає у житловому секторі. Тут реєструється й понад 85% постраждалих. Характерно, що впродовж останніх п\'яти років близько 60% від загальної кількості пожеж трапляються в сільських районах області. 806 разів пожежним доводилося боротися з вогнем саме у сільській місцевості.
Це далеко не повний перелік небезпек, які були ліквідовані працівниками управління МНС впродовж року.
Тож, навіть якщо у когось і були сумніви щодо необхідності прийняття Програми, то після такої статистики навіть у невиправних скептиків вони відпали.
– Якщо використати медичну термінологію, ось Ви, як лікар поставили діагноз… Але будь-яке лікування, особливо тривале, потребує фінансування.
– Ми не лише поставили діагноз. Усебічний аналіз ситуації, яка склалася в області, свідчить – ми маємо складну хворобу із небезпечними симптомами: зростання кількості пожеж, надзвичайних ситуацій та подій, під час яких не завжди вдається уникати загибелі людей. Мільйони гривень становлять і матеріальні збитки. Усе це ще раз доводить, що окрім суто професійних навичок рятувальної служби, враховуючи необхідність різноманітного та тривалого лікування, ще треба мати стабільне фінансування.
Планується, що фінансування Програми здійснюватиметься за рахунок коштів місцевих бюджетів, а також інших передбачених законом джерел. Обсяги фінансування будуть уточнені під час складання проекту бюджету на відповідний рік у межах видатків, що передбачаються для кожного головного розпорядника коштів, відповідального за виконання окремих заходів, передбачених Програмою.
Звісно вирішити питання фінансування Програми в повному обсязі на сьогодні неможливо. Та враховуючи позитивні економічні зміни в державі, пов’язані із реформами в багатьох сферах нашого життя, я з оптимізмом дивлюсь у майбутнє.
Розумієте, тут взаємозалежні поняття. Сьогодні ми прийняли програму, реалізація якої дозволить нам завтра заощадити на відновленні виробництва, на витратах у соціальній сфері, зробить більш безпечними умови на підприємствах, взагалі гарантує посилення пожежної та техногенної безпеки. Повірте, для виробника, для фінансиста, для інвестора це питання знаходиться серед пріоритетних. Тут доречно пригадати дані, оприлюднені Національною асоціацією протипожежного захисту США. В умовах ринкової економіки безпосередньо після пожежі 43% підприємств не можуть відновити свою діяльність, 28% підприємств відновлюються протягом трьох років і лише 23% підприємств функціонують після пожежі в звичайному режимі.
– Наскільки, на вашу думку, ця програма буде ефективна?
– Треба зазначити, що ця програма не є абсолютно новим документом. Опираючись на досвід багатьох попередніх програм, вона не лише зберігає добрі напрацювання, а узагальнює їх і, враховуючи специфіку проблематики, трансформує до умов сьогодення.
Якщо ж вести мову про мету зазначеної програми, то вона полягає у комплексному та поетапному вирішенні проблемних питань гарантованого захисту суспільства та навколишнього природного середовища від пожеж та їх наслідків. Крім того, вона допоможе органам влади всіх рівнів належним чином забезпечити пожежну безпеку, зміцнити правову і ресурсну бази.
Прийняття на сесії обласної ради зазначеної програми важливий, але не останній крок до її реалізації. Потрібно створити правову вертикаль. Розробка і прийняття обласної цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки на 2011-2015 роки необхідні для підвищення рівня протипожежного захисту населених пунктів та об’єктів області і держави в цілому.
Тож на черзі розгляд аналогічних програм у кожному районі області. Очікуємо також на розуміння та підтримку з боку голів сільських та селищних рад.
Костянтин Проценко «Черкаська вежа», №3, 19 січня 2011 року
– Валерію Петровичу, чи не могли б ви більш детально розповісти про обставини прийняття цієї Програми.
– На превеликий жаль, останні роки у сфері техногенної і природної безпеки в Україні, як і в цілому в світі, позначаються кардинальними змінами. Згадаймо 2010-й рік: холодна зима з великими сніговими заметами на дорогах, що охопили країну, загроза найбільшої за останні десятиліття весняної повені, паводки на території західних областей та в українській частині басейну ріки Дунай. А також надзвичайно спекотне літо з тривалим періодом найвищого п’ятого рівня пожежної небезпеки у 18 регіонах України, значна кількість загорянь і пожеж в природних екосистемах, особливо у лісах. Усе це, звісно, не обходило й нашу область, в якій вистачає і власних проблем. Це й потенційно-небезпечні об’єкти та об’єкти підвищеної небезпеки, значна кількість водних об’єктів, дамб, шлюзів, інших гідротехнічних споруд. Загрозу екологічному середовищу становлять і наявні непридатні отрутохімікати, що загрожують потраплянням до питної води. Небезпечними для жителів Черкащини є й вибухонебезпечні предмети, що залишила минула війна. Прикро визнавати, але за роки незалежності держави мало не повністю втрачено систему протипожежного захисту в сільській місцевості.
Такі вже сьогоднішні реалії, що жити і працювати нам доводиться у складному світі. Тож першочергове завдання влади зробити усе необхідне для безпеки суспільства і належної охорони навколишнього середовища, тому прийняття такої програми сприяє зосередженню зусиль як з боку влади, так і керівників відомств та галузей народного господарства на вирішення нагальних питань задля охорони та збереження життя наших громадян, а також об’єктів господарювання від пожеж.
– Валерію Петровичу, пригадую, як непросто приймалася попередня програма, яка діяла в області до 2010 року, тоді як цього разу цей документ отримав беззаперечну підтримку депутатів…
– Хочу нагадати читачам, що і в передвиборній програмі Партії регіонів «Будуємо нову країну», і в обласній програмі «Будуємо нову Черкащину» є цілий розділ, присвячений питанням безпеки наших громадян. Якщо ви проаналізуєте склад депутатів минулого скликання, то побачите, що в ньому не було жодного представника міністерства надзвичайних ситуацій, тоді, як в нашій раді їх двоє. Тож, на мою думку, це яскраве свідчення того, що черкащани, висловлюючи їм свою довіру, водночас вимагали подбати й про їх безпеку. Крім того, більшість з депутатів, які прийшли до ради від нашої політичної сили за мажоритарними округами, обіцяли забезпечення виборцям безпечного життя. Проект програми обговорювався та отримав схвалення постійних депутатських комісій обласної ради. Тож немає нічого дивного, що «Цільова програма забезпечення пожежної безпеки», в якій передбачено вирішення багатьох проблем цивільного захисту черкащан отримала підтримку депутатського корпусу. Пішов, так би мовити, зворотній процес, виборці дали нам завдання – ми його почали виконувати.
– Що особисто вас переконало підтримати цю програму? Коли ви вирішили її підтримати?
– Зауважу, що внесення цього, втім, як і будь-якого іншого питання, на розгляд сесії обласної ради, потребує ретельної попередньої його підготовки. І справа навіть не в тому, що в обласній раді ми маємо переконливу політичну більшість. Справа в професійному прийнятті рішень, які мають слугувати на користь розвитку нашого Черкаського краю, поліпшення життя наших земляків. Тож і проект цієї програми пройшов експертизу та узгодження в профільних комісіях. Ми багато спілкувалися із начальником обласного управління МНС Віктором Гвоздем, який представляв цей документ, зокрема, спочатку на президії, а потім і на сесії обласної ради.
Але особисто мене не треба було переконувати в його важливості. У мене за плечима велика медична практика, тож я бачив і людський біль, і страждання, і горе від втрати близьких, які не були напряму пов’язані із «звичними хворобами» – травмами, опіками, отруєннями… Повірте, мене не треба було переконувати. Якщо є можливість виключити бодай один небезпечний фактор для здоров’я людини, я, як лікар, повинен його використати.
На Черкащині, на жаль, досить часто відбуваються непередбачені, в тому числі і надзвичайні ситуації: виникають пожежі, виявляють вибухонебезпечні предмети. На сьогодні маємо вкрай запущене господарство з енергозабезпечення. Електромережі будувалися в 60-х роках минулого століття. Їх потужності були розраховані звісно, не таку кількість електроприладів та побутової техніки як нині, тож і не дивно, що вони часто не витримують перевантаження. З різноманітних причин щодня хтось в області потрапляє в біду. І тоді на допомогу приходять працівники управління МНС. Щоденно демонструючи мужність і відвагу, ризикуючи власним життям, саме вони приборкували стихію, рятували людей і майно. Знаю, що минулий рік видався особливо напруженим, і що інколи за добу вам доводилось реагувати на 10-15 надзвичайних подій.
Минулого року рятувальники ліквідували 2513 надзвичайних подій, на яких загинули 376 громадян, вдвічі більше були травмовані. На 1444 пожежах загинули 86 наших земляків, 67 травмовано. Матеріальні збитки від пожеж перевищили 29 мільйонів гривень. А людські втрати – взагалі неоціненні.
Тривожний факт – більшість пожеж виникає у житловому секторі. Тут реєструється й понад 85% постраждалих. Характерно, що впродовж останніх п\'яти років близько 60% від загальної кількості пожеж трапляються в сільських районах області. 806 разів пожежним доводилося боротися з вогнем саме у сільській місцевості.
Це далеко не повний перелік небезпек, які були ліквідовані працівниками управління МНС впродовж року.
Тож, навіть якщо у когось і були сумніви щодо необхідності прийняття Програми, то після такої статистики навіть у невиправних скептиків вони відпали.
– Якщо використати медичну термінологію, ось Ви, як лікар поставили діагноз… Але будь-яке лікування, особливо тривале, потребує фінансування.
– Ми не лише поставили діагноз. Усебічний аналіз ситуації, яка склалася в області, свідчить – ми маємо складну хворобу із небезпечними симптомами: зростання кількості пожеж, надзвичайних ситуацій та подій, під час яких не завжди вдається уникати загибелі людей. Мільйони гривень становлять і матеріальні збитки. Усе це ще раз доводить, що окрім суто професійних навичок рятувальної служби, враховуючи необхідність різноманітного та тривалого лікування, ще треба мати стабільне фінансування.
Планується, що фінансування Програми здійснюватиметься за рахунок коштів місцевих бюджетів, а також інших передбачених законом джерел. Обсяги фінансування будуть уточнені під час складання проекту бюджету на відповідний рік у межах видатків, що передбачаються для кожного головного розпорядника коштів, відповідального за виконання окремих заходів, передбачених Програмою.
Звісно вирішити питання фінансування Програми в повному обсязі на сьогодні неможливо. Та враховуючи позитивні економічні зміни в державі, пов’язані із реформами в багатьох сферах нашого життя, я з оптимізмом дивлюсь у майбутнє.
Розумієте, тут взаємозалежні поняття. Сьогодні ми прийняли програму, реалізація якої дозволить нам завтра заощадити на відновленні виробництва, на витратах у соціальній сфері, зробить більш безпечними умови на підприємствах, взагалі гарантує посилення пожежної та техногенної безпеки. Повірте, для виробника, для фінансиста, для інвестора це питання знаходиться серед пріоритетних. Тут доречно пригадати дані, оприлюднені Національною асоціацією протипожежного захисту США. В умовах ринкової економіки безпосередньо після пожежі 43% підприємств не можуть відновити свою діяльність, 28% підприємств відновлюються протягом трьох років і лише 23% підприємств функціонують після пожежі в звичайному режимі.
– Наскільки, на вашу думку, ця програма буде ефективна?
– Треба зазначити, що ця програма не є абсолютно новим документом. Опираючись на досвід багатьох попередніх програм, вона не лише зберігає добрі напрацювання, а узагальнює їх і, враховуючи специфіку проблематики, трансформує до умов сьогодення.
Якщо ж вести мову про мету зазначеної програми, то вона полягає у комплексному та поетапному вирішенні проблемних питань гарантованого захисту суспільства та навколишнього природного середовища від пожеж та їх наслідків. Крім того, вона допоможе органам влади всіх рівнів належним чином забезпечити пожежну безпеку, зміцнити правову і ресурсну бази.
Прийняття на сесії обласної ради зазначеної програми важливий, але не останній крок до її реалізації. Потрібно створити правову вертикаль. Розробка і прийняття обласної цільової соціальної програми забезпечення пожежної безпеки на 2011-2015 роки необхідні для підвищення рівня протипожежного захисту населених пунктів та об’єктів області і держави в цілому.
Тож на черзі розгляд аналогічних програм у кожному районі області. Очікуємо також на розуміння та підтримку з боку голів сільських та селищних рад.
Костянтин Проценко «Черкаська вежа», №3, 19 січня 2011 року